קליניקת
קליניקת
קליניקת
קליניקת
קליניקת
קליניקת

זחילה

הורים רבים פונים לפיזיותרפיה בגלל סיבות שקשורות לזחילה

חלק עקב זחילה לא סימטרית, חלק כי התינוק עדין לא זוחל, וחלק לא בטוחים מה סגנון הזחילה שצריך לראות.

איזה סגנונות זחילה יש? מתי מתחילים לזחול?

למה התינוק שלי עדין לא זוחל ואיך ניתן לעזור לו?

במאמר זה נתעמק בזחילה, מתי היא מגיעה, איך היא נראית

וכמובן האם היא תקינה ומתי יש לפנות לפיזיותרפיה

קודם כל נדבר על מה זו זחילה

זחילה מוגדרת כהתקדמות קדימה במרחב. היא נותנת אפשרות לתינוק להגיע ממקום למקום, מאפשרת חקירה של מקומות ומשטחים שונים ומקנה ביטחון עצמי לתינוק ביכולותיו להגיע למקומות חדשים.

מה הכוונה קדימה?

תינוק שמתגלגל או מסתובב סביב צירו בשביל להגיע למקום מסוים או לצעצוע, אומנם מתקדם, אך לא זוחל.

מתי מתחילים לזחול?

תלוי איך בוחרים לזחול. כן יש כמה שיטות.

יש זחילת גחון, יש זחילת 6, יש זחילה על הטוסיק, זחילת 5, דב ועוד.

נפרט מעט:

זחילת גחון היא זחילה, שהתינוק נשאר עם הבטן על המשטח. הוא מושך עם הידיים (מרפקים) ודוחף עם הרגליים.

זחילת גחון לרוב מתבצעת בצורה סימטרית, כמו חייל (זחילת קומנדו). אך יש ילדים שזוחלים בצורה לא סימטרית.

האם זחילה לא סימטרית תקינה?

בעיקר תלוי באיך היא נראית.

הרבה תינוקות זוחלים לדוגמה עם יד ימין ודוחפים עם רגל שמאל (באלכסון). זחילה כזו היא זחילה טובה. אך רצוי לבדוק אם אין א-סימטריה נוספת, כמו בהושטת ידיים לצעצועים, נשיאת משקל על הרגליים ועוד.

מתי צריך לדאוג לסימטריה? אם הזחילה היא עם צד אחד בלבד של הגוף, לדוגמה משיכה עם יד ימין ודחיפה עם רגל ימין. או אם הרגליים לא משתתפות כלל בזחילה, או אם קיימת א-סימטריה נוספת בתפקוד אחר (כמו, משחק, אכילה).

אבל במידה ויש התלבטות כלשהי כדי לפנות לבירור אצל רופא הילדים או פיזיותרפיסטית התפתחותית.

הטווח של זחילת גחון הוא בין 6 חודשים לכ 10 חודשים.

זחילת 6 היא זחילה בה התינוק עומד על ברכיו וכפות ידיו ומתקדם כך.

עצם העמידה על 6 היא קשה, התינוק צריך לנתק את הבטן מהמשטח (שרירי בטן וגב) ולהחזיק את משקל גופו עם הברכיים וכפות הידיים. זחילה זו דורשת גם שיווי משקל. כשרוצים להתקדם ומנתקים יד, צריך לשמור על שיווי משקל ולא ליפול.

זחילת 6 יכולה להגיע אחרי עמידה ואפילו אחרי הליכה ולכן הטווח גדול.

אך רוב התינוקות יזחלו על 6 בין גיל 8 חודשים לגיל שנה.

זחילת ישיבה, היא התקדמות לפנים על הטוסיק. לפעמים עם תמיכת ידיים על המשטח, לפעמים יד אחת על המשטח ולפעמים בלי ידיים כלל. לרוב התינוקות זוחלים כך, בגלל חולשה של חגורת כתפיים או כאלה שמתקשים מאוד בשכיבה על הבטן או שהושיבו אותם מאוד מוקדם.

זחילת 5, היא סוג של זחילת 6, רק שרגל אחת עם הברך על המשטח והשניה עם כף הרגל. זאת זחילה בדרך כלל לזמן קצר כי ממנה בדרך כלל עולים לעמידה מהר.

למה צריך לשים לב בזחילה זו?

צריך לבדוק האם יש גיוון ברגל העומדת על כף הרגל? האם פעם רגל ימין למעלה ופעם שמאל או שזאת אותה הרגל כל הזמן. במידה ואין גיוון בין הרגליים יש לפנות להתייעצות אצל רופא הילדים או פיזיותרפיסטית התפתחותית.

זחילת דב, היא זחילה בה התינוק מתקדם על כפות ידיו וכפות רגליו, זאת בדרך כלל זחילה לזמן קצר, שמאתגרת את התינוק לקראת עמידה.

הזחילות האופייניות הן זחילת גחון וזחילה על 6.

אבל לא כל התינוקות מתפתחים "לפי הספר".

יהיו כאלה שיזחלו רק גחון ומהזחילה ימשכו עצמם מעלה לעמידה בכוח הידיים.

יהיו תינוקות שישר יתחילו לזחול על 6 ויוותרו על זחילת הגחון.

יש תינוקות שיזחלו גחון ולאחר מכן על 6 ורק לאחר מכן יעברו לעמידה.

הרצף של המיומנויות הללו לא כל כך חשוב.

הקצב של התינוקות כל כך שונה ותלוי בהרבה דברים כמו: גנטיקה, אופי, סביבה (ניתן לקרוא עוד במאמר על התפתחות מוטורית http://hallelkatsir.co.il/doc/motordevelopment).

לדוגמה, תינוקות עם גמישות יתר או טונוס נמוך, יתקשו לעבור לזחילת 6 ויעדיפו לרוב להיות קרובים יותר למשטח ולזחול על הגחון.

כל תינוק שונה מהשני, וימצא את דרכו וזמנו לזחול!

יש כמה דברים שתינוק צריך לעשות לפני זחילה.

קודם כל לאהוב את מנח הבטן. לרצות להגיע לצעצוע, אפילו בגיל 5 חודשים כבר להושיט יד גבוה ורחוק לצעצוע ולנסות לתפוס אותו.

ההכנה הטובה לתנועות הזחילה הם הסיבובים סביב ציר. תינוק שמסתובב סביב צירו ביעילות ולשני צדדים יש לו את כל המרכיבים לזחול לפנים.

אז מתי לפנות לאבחון\טיפול פיזיותרפיה התפתחותית?

1.     התינוק מתקשה מאוד לשכב על הבטן למשך זמן בגיל 4-6 חודשים

2.     התינוק בן 5 חודשים ואינו מצליח לנתק יד למשחק על הבטן

3.     התינוק כבר בין 7 חודשים ועדין לא מסתובב סביב צירו

4.     התינוק כבר בן 9 חודשים ועדין לא זוחל לפנים על גחונו או עולה על 6

5.     זחילה א-סימטרית

6.     התינוק עם טונוס נמוך או גמישות יתר

7.     לתינוק אין מוטיבציה לזחילה

8.     קושי תקשורתי כלשהו

ומבלי להיכנס לסגנונות השונים ולזמנים השונים של כל סוג זחילה, השלב הבא מהזחילה הוא לטפס מעלה. לכיוון ישיבה או עמידה.

איך נלמד את התינוק לעלות, לטפס?

נשים מכשולים בדרך. אותם הוא יאלץ לעבור. אם הוא זוחל על גחון, המכשול והטיפוס עליו יעזור לו לעלות על 6.

אם הוא זוחל על 6 המכשול יעזור לו לעבור לישיבה או עמידה.

מה זאת עמידת ברכיים?

כשתינוק מושיט יד מעלה למכשול ומצרף גם את היד השניה, בעזרתן מושך את עצמו מעלה אל המכשול, הוא מוצא את עצמו על הברכיים עם הידיים על המכשול.

מה הוא צריך בשביל זה?

להושיט יד למעלה והרבה שרירי בטן בשביל למשוך את הגוף למעלה ולהרים אותו על הברכיים. צריך גם להצליח לסגור ברכיים, לצמצם את הפיסוק לרוחב אגן על מנת לא ליפול ולהצליח להישאר בתנוחה.

עמידת ברכיים היא תנוחה שהתינוק מאוד אוהב לשחק בה. היא כרוכה בהישענות על הברכיים יותר מאשר על הידיים. היא לא תנוחה מאוד קשה, היא נותנת תחושה של גובה וכמובן סיפוק של ההצלחה בטיפוס ובגלל שיש פחות משקל על הידיים, ניתן לשחק בה. לנתק יד, להרים, לתפוס. להנות!

לפעמים בטיפול נעודד תינוק לעבור מכשולים ולעיתים נביא אותו לתנוחה הזו של עמידת ברכיים, לחיזוק אבל גם בשביל עידוד המוטיבציה (בעצם מראים לו כמה כיף פה בתנוחה).

לכל בעיה או שאלה בנושא, ניתן לפנות אלי 054-4613792

להתייעצות, לאבחון ויצירת קשר >

#f1#
#f1#
#f1#