קליניקת
קליניקת
קליניקת
קליניקת
קליניקת

ישיבת W

מהי ישיבת W?

למה הילד יושב כך?

האם היא בעייתית? והם יש צורך לשנותה?

במאמר זה נבין מהן סוגי הישיבות השונות, מהי ישיבה מסוג W, האם זה בסדר שהילד בוחר לשבת בה, ומתי צריך לדאוג ולבדוק.

 

נתחיל ונספר כי קיימות מספר צורות ישיבה.

ישיבה שנקראת ישיבת טבעת, בה הרגליים לפנים בצורה עגולה.

ישיבה שנקראת ישיבה שלמה, בה הרגליים ישרות לפנים (ישיבה בוגרת)

ישיבה שנקראת ישיבה צידית, נחשבת ישיבת מעבר לזחילה או לשכיבה על הבטן, אך ניתן גם לשחק ב. בישיבה זו הברכיים כפופות ופונות לאותו הכיוון.

ישיבה מזרחית, כולנו מכירים, נחשבת בוגרת. 

ישיבה גבוהה, כמו על כיסא קטן, עם כפות הרגליים על המשטח

ועוד מגוון סוגים שונים... בין סוגי הישיבה השונים קיימת גם ישיבת W.

מלמעלה הישיבה נראית כמו האות W, ולכן נקראת כך. הישבן על הרצפה, הירכיים מסובבות פנימה, הברכיים כפופות, וכפות הרגליים לצידי הגוף.

הישיבה היא עם בסיס מאוד רחב ולכן מאוד יציבה, ואינה דורשת מאמץ שרירי רב.

יש להבחין בין תינוק שמידי פעם יושב גם W, או יותר נכון עובר בין צורות הישיבה השונות לבין ילד שיושב רק W.

חשוב לשים לב, האם הילד יכול להיכנס ולצאת מהישיבה ללא קושי, ואינו "תקוע" בה.

ילדים מתיישבים בד"כ בצורה שהכי מתאימה להם או יעילה להם (משרתת את המטרה שלהם – שהיא בד"כ משחק).

רוב הילדים (אך לא כולם) שבוחרים לשבת כך, הם עם גמישות יתר ולרובם גם מתח שרירים נמוך. הם בוחרים בישיבה זו כי הבסיס רחב ומאפשר להם יציבות טובה, ללא עבודה שרירית.

ניתן להיכנס ולצאת ממנה בקלות יחסית, אך פחות להשתמש בה בצורה יעילה למשחק. קל לשחק בה רק אם המשחק מלפנים. קשה להסתובב בה או להגיע לצדדים.

יש לקחת בחשבון שמעצם התנוחה שרירים מסוימים מתקצרים כמו השריר האחורי של הירך (מאחר והברך כפופה) ושרירים מסוימים מתארכים ונחלשים (כמו השריר הקדמי של הירך), מה שמשנה את האיזון הטבעי של השרירים, עליהם מסתמכת הגדילה.

ולכן אם זאת ישיבה בה מבלה הילד את רוב זמנו, למשך זמן ארוך יחסית, רצוי לגוון בצורות הישיבה שלו לאורך היום.

מה עושים?

1. דבר ראשון לבדוק האם הישיבה היא חלק ממגוון של ישיבות שונות, האם באמת נמצא בתנוחה למשך זמן רב? והאם יכול לצאת ממנה לתנוחות אחרות.

2. האם קיימת בעיה נוספת? עיכוב התפתחותי נוסף או הליכה עם צליעה?

3. בודקים מה הקושי של הילד, האם קושי יציבתי, שרירי, תנוחתי. לרוב יהיה קושי של הגו לשמור על ישיבה ולפעול במנח זה. על מנת לברר מה  בדיוק הבעיה ואיך לטפל רצוי לפנות לפיזיותרפיסטית התפתחותית.

4. להרבות ולגוון בפעילויות מוטוריות שונות (שעובדות על השרירים של כל הגוף) אם זה עמידת ברכיים, עמידה בתמיכה לילדים הקטנים, או מגרשי משחקים, טיפוס ועוד לילדים הגדולים.

5. לעודד ישיבות שונות כמו: ישיבת טבעת, ישיבה צידית, לפי הדרכה מסודרת של פיזיותרפיסטית התפתחותית

 

לייעוץ והדרכה נוספת בנושא, ניתן לפנות אלי.

ליצירת קשר

#f1#
#f1#
#f1#