קליניקת
קליניקת
קליניקת
קליניקת
קליניקת

איך תקטינו למינימום את הסיכון לתינוק שלכם למוות בעריסה

התינוק שלכם אוהב לישון על הבטן? זה מרגיע אותו? 
אז למה משרד הבריאות ממליץ להשכיב תינוקות על הגב בשינה? 
המאמר הזה מדבר על מה זה מוות בעריסה, ממה הוא נגרם ומה הסיבה שמשרד הבריאות ממליץ על השכבת תינוקות על הגב בשינה. 

תסמונת מוות בעריסה היא הגורם השלישי הנפוץ ביותר לתמותת תינוקות עד גיל שנה, אך רוב המקרים (90%) מתרחשים מתחת לגיל חצי שנה, כאשר השיא הוא בין 2-4 חודשים. 
 
החל מאמצע שנות השמונים, החלו לחקור את התופעה, ופורסמו מאמרים סטטיסטיים שונים, שמנו מספר גורמי סיכון למה שמכונה "מוות בעריסה". 

מוות בעריסה היא תופעה, בה תינוקות מתים באופן פתאומי ללא סימני אזהרה מראש, או מסיבה מיוחדת ידועה, תוך כדי שינה (בעיקר בשעות הלילה). במקרים אלו לא נמצאו סיבה בנתיחה שלאחר המוות, בצילומים או בסקירות והיסטוריה רפואית. 
כלומר, זוהי תופעת שמתרחשת אצל תינוקות בריאים לחלוטין.
המחקר הנרחב לא הגיע להסבר מדעי ברור לתופעה זו. 
מדובר בפגיעה תפקודית בעיקר, שפוגעת במנגנון בקרת הנשימה והיקיצה של התינוק. 
יש מחקרים שונים, המנסים למצוא סיבות גנטיות (עדיין לא נמצאו כאלה) ו\או שינויים מוחיים בעיקר באזור גזע המוח (במחקרים נמצאו שינויים מסוימים באזורים בגזע המוח האחראיים על המערכת האוטונומית: נשימה, קצב לב, לחץ דם, רגולציית חום ושינה ועירות), אך עדין אין מסקנה ברורה וחד משמעית בנוגע לגורם לתופעה. 
ההשערה הרווחת היא, שגורמים "מלחיצים" (למשל שכיבה על הבטן וכדומה) בשילוב עם תקופה קריטית בהתפתחות ועם חוסר תפקוד או חוסר בשלות של מערכת לבבית-נשימתית ו\או מערכת העוררות, מובילות לכשל של התגובות המגינות על התינוק בזמן שינה.

גורמי סיכון למוות בעריסה הנעוצים בתקופת ההיריון או בנתוני הרקע:

1. עישון של האם בהריון, גם אם מדובר בעישון פאסיבי שלה
2. שימוש בסמים ובאלכוהול
3. הורות בגיל העשרה, אימהות חד הוריות
4. מצב סוציו-אקונומי נמוך
5. הפרש של פחות משנה בין הלידות 
6. לידות מרובות עוברים 
7. תזונה לקויה של האם

גורמי סיכון לאחר הלידה:

1. פגות ומשקל לידה נמוך (במיוחד מתחת ל 1.5 ק"ג)
2. חשיפה למבוגרים מעשנים
3. שכיבה על הבטן או על הצד בזמן שינה (בארה"ב ההמלצה לשינה על הגב הפחיתה את מקרי המוות ב 40% כמעט).
4. ביגוד חם ומסורבל וחימום עודף של החדר. אי לכך – עונת החורף מועדת יותר (בעיקר עקב חימום יתר של התינוק והסביבה בה ישן).
5. משטח שינה רך מידי ולא מאוורר
6. בדים וכריות במיטה (בובות, מגן ראש)
7. שינה במיטת ההורים או במיטת ילד אחר 
8. עטיפה הדוקה בחיתול או שמיכה (כאשר מדובר רק על תינוקות שגם עטופים וגם שוכבים על הבטן). 

המלצות המבוססות על מחקרים אפידמיולוגיים בניסיון למנוע את התופעה:

1. שינה על הגב (גם לא על הצד), ומרגע שתינוקות מתהפכים מגב לבטן ומבטן לגב ההמלצה היא לתת לתינוקות לישון בתנוחה המועדפת עליהם. 
2. טמפרטורת חדר של 21-23 מעלות, ניתן לישון עם מאוורר בחדר
3. הנקה
4. מוצץ בזמן שינה 
5. משטח שינה קשיח ומאוורר
6. הידוק השמיכה למרגלות המיטה ובצדדים
7. שינה בחדר ההורים אך לא על אותו משטח שינה (ROOM SHARING WITHOUT BED SHARING). 

בשנת 1992 הומלץ על ידי רשויות הבריאות להשכיב תינוקות לישון על הגב, והדבר לווה בקמפיין (1994), הידוע בשמו "back to sleep" או שידוע היום כ "safe to sleep". מאז ועד שנת 2001 חלה ירידה משמעותית במספר מקרי מוות בעריסה, ובין שנת 2009 ועד 2013 חלה ירידה נוספת בתמותה. 
משרד הבריאות הישראלי הורה גם הוא להשכיב תינוקות על הגב בזמן שינה.
אלא שההמלצה של משרד הבריאות להשכיב תינוקות על הגב (בשינה!), הביאה לעיכוב התפתחותי משמעותי בקרב תינוקות. 
למה? 
מאחר וההוראה להשכבה על הגב הפחידה את ההורים במידה רבה.
בגלל זה הרבה הורים נמנעים מלהשכיב תינוקות קטנים על הבטן גם בזמן עירות. 
 לחצו כאן על מנת להבין למה זה חשוב להשכיב את התינוקות על הבטן בזמן עירות ואיך עושים את זה נכון
 [קישור למאמר שכיבה על הבטן]

ליצירת קשר

#f1#
#f1#
#f1#